toner
Obnovljeni tonerji Samsung
October 4, 2016
oglikovi-hidrati-5

oglikovi-hidrati-6

Po svoji funkciji v organizmu lahko ogljikove hidrate razdelimo na strukturne ogljikove hidrate in nestrukturne ogljikove hidrate:
Nestrukturirani ogljikovi hidrati so,: Saharozni in polisaharidni škrob. Ti sladkorji služijo energetski dobavi ali so rezerva.
Strukturni ogljikovi hidrati so vključeni v konstrukcijo rastlinske celične stene in predstavljajo velik del vlaknatega materiala rastlin: celulozo, hemicelulozo.
Strukturne ogljikove hidrate lahko v omejenem obsegu prebavijo samo sesalci z enim želodcem.

Ogljikove hidrate lahko razdelimo v tri glavne skupine:

-sladkorji
-škrob
-celuloza

Sladkorji in škrobi v hrani so viri energije. Avstralci naprimer, lahko dobijo 20 do 60 odstotkov svoje celotne prehranske energije iz ogljikovih hidratov. Celuloza in nekatere sorodne snovi naše telo ne uporabljajo kot pomemben vir energije. Kljub temu so te sestavine zelo pomembne, saj skupaj z drugimi neprebavljivimi snovmi predstavljajo prehranske vlaknine. Glavni sladkorji v hrani so saharoza, glukoza, fruktoza, maltoza in laktoza. Saharoza se pridobiva iz sladkornega trsa in se običajno imenuje “sladkor”. Poleg tega se saharoza (kot tudi glukoza in fruktoza) nahaja v sadju, sadnih sokovih in medu. Poleg zagotavljanja energije lahko občutite sladkost. Vsak sladkor prispeva enako količino energije (kilokalorije) v našo prehrano, ne glede na njegovo sladkost. Različni sladkorji niso enako sladki in stopnja sladkosti hrane ni dober pokazatelj količine sladkorjev, ki so prisotni. Sladkorji so široko porazdeljeni v živilih, zlasti predelanih živilih, kjer se lahko njihova sladkost prikrije ali skrije z drugimi sestavinami.

Pogosto je seznam sestavin na etiketi podan z relativno količino sladkorja, ki je prisotna.  Uporaba ne-hranljivih ali umetnih sladil se lahko uporablja za hrano in pijačo, ne da bi pri tem prispevala veliko količino energije. Čeprav obstajajo polemike glede njihove varnosti, so najbolj razširjena umetna sladila saharin in ciklamat. Oznaka katere koli hrane ali pijače, ki vsebuje ta sladila, mora navajati, da so prisotne. Nekateri zdravstveni organi odobrijo umetno sladilo, to je aspartam. Ima približno enako energijsko vrednost kot sladkor, vendar je 180-krat slajši, zelo malo ga je potrebno uporabiti. Količina aspartama, ki zagotavlja sladkost, enakovredno eni žlički sladkorja, je le ena desetina kilokalorije.

Škrob je glavna oblika ogljikovih hidratov v naši hrani. Prisoten je v številnih žitih, zelenjavi in sadju, pri čemer so glavni prispevki iz moke, krompirja in stročnic (fižol, grah). Škrobna živila so ponavadi kuhana, da izboljšajo prebavljivost in dajejo bolj zaželeno teksturo in okus. Med zorenjem sadeža se škrob spremeni v sladkor, kar daje sladkost zrelemu sadju. V nasprotju s sladkorji škrob pogosto spremljajo znatne količine drugih hranil, vključno s prehranskimi vlakni. Škrob ima enako energijsko vrednost kot sladkorji.

Več inof na: bodifit-shop.com

Vnos ogljikovih hidratov

Za ogljikove hidrate ni posebne prehranske zahteve, saj lahko energijo pridobimo tudi iz beljakovin, maščob in alkohola. Vendar prehrana, ki ne vsebuje ogljikovih hidratov, lahko privede do razpada mišic, ketoze in dehidracije. To je mogoče preprečiti s 50 do 100 gramov ogljikovih hidratov na dan, vendar so zaželjene ravni nad tem. Viri kompleksnih ogljikovih hidratov, kot so škrobi, se priporočajo kot vitamini, elementi (minerali) in prehranske vlaknine.

Ogljikovi hidrati so v modi in so iz nje odvisno od trenutne prehrane. Ampak ogljikovi hidrati so bistveni sestavni del vsakega zdravega načina prehranjevanja in bi morali biti glavni vir kalorij v prehrani, ker so vaš glavni vir energije. Ključna je vključitev zdravih virov ogljikovih hidratov, tako da dobite največjo količino prehranjevanja iz vsakega ugriza.

Večina ljudi dobi ogljikove hidrate iz škroba. Ta vrsta ogljikovih hidratov se šteje za zapletene ogljikove hidrate, kar pomeni, da vsebujejo niz sladkorjev, ki so povezani skupaj, in običajno traja dlje časa, da se jih prebavi. Obstajajo številne različne vrste živil, ki se štejejo za škrob. Zrna so škrob in vključujejo živila, kot so riž, oves in vse, kar je narejeno s pšenico – kot so kruh ali testenine, kvinoja in ječmen. Prav tako so škrobi, kot so garbanzo fižol, fižol v zrnju, grah in arašidi. In, seveda, seznam škrobnih zelenjadnic bo vključevala zelenjavo, kot so krompir, grah, koruza. Čeprav se bo količina ogljikovih hidratov spreminjala, na splošno nekje- kot je rezina pšeničnega kruha ali 1/2 skodelice graha ali fižola – ima približno 15 gramov.

Mnogi od teh ogljikovih hidratov so tudi vir vlaknin, ki je vrsta ogljikovih hidratov, ki jo telo le delno prebavi. Kot kompleksni ogljikovi hidrati, se vlakna nagibajo k upočasnitvi prebave.

Zdravi ogljikovi hidrati v sadju in zelenjavi

Sadje in zelenjava sta tudi vir ogljikovih hidratov. Za razliko od škroba, pa sadje in zelenjava vsebujeta preproste ogljikove hidrate, ki imajo enega ali dva sladkorja, vezana skupaj; ti preprosti se prebavljajo hitreje kot kompleksni ogljikovi hidrati.

Sadje, kot so banane, grozdje, jabolka, kantalope in pomaranče, imajo več ogljikovih hidratov na porcijo kot zelenjava, kot so brokoli, špinača, korenje, jajčevci, gobe in kale. Na primer, majhno jabolko ima 15 gramov ogljikovih hidratov. Sadje in zelenjava so tudi vir vlaknin, pa tudi viri vitaminov in mineralov.

Mnogi ljudje so zmedeni glede ogljikovih hidratov, vendar ne pozabite, da je bolj pomembno jesti ogljikove hidrate iz zdrave hrane, kot da se sledi strogi prehrani, ki omejuje ali šteje število porabljenih ogljikovih hidratov.

Comments are closed.